Minnesresa

Idag är det första semesterdagen och jag vaknade ganska tidigt, vid halv sju men låg kvar ett tag till. Kvart över sju smög jag upp till slut och tog på mig min nyinköpta träningströja som har alla slags fiffiga fiffigheter och som andas och har sig. Låter lite som nånting med gälar men jag tyckte den var skön när jag provade den och nu skulle den få visa vad den gick för.
Resten av familjen sov fortfarande och bara en något trött katt mötte mig när jag steg ut på trappan. Det var lugnt och stilla ute men redan ganska varmt.
Det är mer än bara motionen som jag får på dessa stavrundor. Dofterna som kommer av hav och tång och efter ett tag kände jag doften av nyslaget hö. Just värmen och den doften fick mig att minnas. Minnen av när jag som  litenvar hemma hos min gammelmormor. Vi var ute på åkern och hämtade hö med häst och vagn. Hur vi som var yngst blev uppkastade i höet och fick åka med. Dofterna av just hö och häst och hur höet kliade i värmen. Jag förlorar mig i minnen ett bra tag och upptäcker plötsligt att jag gått större delen av min runda, vänt och är nästan hemma igen. Hur gick det till?
Kroppen har gått av sig själv och mitt minne har gjort en tidsresa.
Den här dagen har bara börjat och det kommer bli en bra dag. 🙂

4 reaktioner på ”Minnesresa

  1. Kroppen minns mer än vad vi ibland vill tro eller medge, både glädje och smärta. Jag har också fina minnen från mina morföräldrar i Finland. Njut av semestern! Kram

    Gilla

Kommentera

